maandag 12 mei 2014

Zal ik hier in de zomervakantie blijven?

Het aftellen is toch een beetje begonnen week 14 is klaar.

Ik moet dit niet te hard roepen want ik ben in week 14 gevraagd om in de zomervakantie te werken hier.
Ik zou dat ontzettend tof vinden omdat ik dan een zomerbaan heb in iets dat me werkelijk interesseerd (anders zou ik weer een random ongeschoolde baan aannemen).
Ik heb alleen niet direct ja gezegd, want er is eigenlijk geen budget om iemand extra aan te nemen.
En voor slechts een kleine stagevergoeding (aannemend dat ik mijn studiepunten haal), vind ik het toch weer zonde. (ik heb denkik in de loop van volgend schooljaar eennieuwe laptop nodig vrees ik, en ik heb een dure smaak)

Wat ik ook nog kwijt moet over week 14 is dat de Camjo-reportage heel erg tof was om te doen.
Ik heb ervoor gekozen het ook een beetje als showcase te maken van m'n kunnen.
Ik ben met 2 camera's op pad gegaan en een wireless mic. Ik heb alles zelf gedaan. Binnen de tijd die ik had.
En die tijd was zeer beperkt. Ik heb in 1 dag de reportage geschoten (de locatie ging niet zoals geplanned dus moest ook nog improviseren).
Ik wou niet alleen maar materiaal 'lenen' van anderen dus heb ik de band zelf live opgenomen in de woonkamer. Unplugged.
Uiteraard kon dat veel beter als ik niet als camjo gegaan was. Dan had ik wat uitgebreider kunnen mic'en en soundchecken en afmixen, maar ik heb het on the fly gedaan.

Dus ik kwam op kantoor en toen moest ik monteren.
Peer - Unplugged
Peer - De Reportage (Met de unplugged video als plakshots)
En Zieuws algemeen.

Zieuws kost meestal een halve dag en een repo schieten en verwerken met 1 camera kost bijna een halve dag.
Nu moest ik 2 camera's verwerken, op het oog syncen (is ook niet optimaal gelukt want ik had er geen tijd voor). een videoclipje maken, quick 'n dirty en de repo in elkaar zetten.

Daarbovenop is Camjo al double-duty want het vereist ook een beetje journalistieke vaardigheden in vraagstelling en flow van verhaal.

Ik ben gezien de omstandigheden best trots op m'n werk.



Vrijdag heb ik weer het weer gefilmd met Jos Broeke.
Ook dat ging stukken beter dan hiervoor.
Ik merk wel dat de andere cameramannen hier een zuiverdere hand hebben met pans, zooms, tilts etc.
oefenen oefenen.


Zaterdag viel ik in voor een collega, ik moest geen voetbal wedstrijd filmen maar er verslag van leggen.
Ik heb tijdens de wedstrijd moeten schrijven en daarna interviews afnemen met de trainers en spelers van beide teams.

Het was een extra lastige taak want er was wat extra pers bij i.v.m. het verhaal van een omkoop schandaal bij 1 van de teams. Het is een opgeblazen verhaal op zichzelf maar in de voetbal wereld is het echt hot news.
Als journalist moest ik natuurlijk de vragen daarover stellen en een heel klein beetje mensne onder vuur leggen.
Maar toen de camera uit was heb ik de winnaars gefeliciteerd met hun terechte overwinning.
Ik schrijf dit omdat ik een grens had bereikt tot waar ik wou gaan met mensen onder vuur leggen.
Ik had nog harder door kunnen vragen, maar de mens in mij kon dat niet.
De KNVB heeft geen uitslag gegeven van het omkoop schandaal. Maar heeft dit team wel uitgeroepen tot de, en in citeer, 'terechte winnaars'.
Ik denk dat ik me niet boven die uitspraak heb te zetten.

Over het omkoop schandaal zelf: Een keeper in de vorige wedstrijd kreeg rood en riep openlijk dat de arbitage was omgekocht. De pers dook daarop en daarin werd ook gezegt dat er gezien was dat de scheidsrechter een envelop had aangenomen.

Ja sorry misschien heb ik geen voetbal hart, maar als er omgekocht wordt gebeurd dat denk ik niet zo. Het komt mij gewoon over als een wraak voor rood.
Aan tafel bij CTV Voetbal zijn de kenners het daar ook mee eens, er is natuurlijk uitgebreid over gesproken.


Dat is het einde van week 14.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten